I helgen befann jag mig inne i de finare salongerna i Amsterdam, bland glittrande kristallkronor och röda mattor inne på Amsterdam Music Theatre, vid Waterlooplein, för att vara exakt. Direkt
vid min ankomst parkerade jag mig själv på den främsta raden av de djupröda
sammetsfåtöljerna, med endast en vallgrav fylld av symfoniker mellan mig och
scenen, och inväntade min väns och ballettsällskapet Het Nationale Ballets utsålda uppsättning av Best of Balanchine.
Best of Balanchine är en hyllning till den bortgångne ryske koreografen George Balanchine, innehållande tre av
hans akter: Serenade, Agon och Symphony in C. En ivrig tant bredvid mig förklarar att George var ett
koreografiskt geni, en av grundarna av The
New York City Ballet och anses vara en av de mest inflytelserika personerna
inom 1900-talets balett. Se där, en kväll med det bästa från den bästa, fick
jag anta.
Mitt lekmannajag förvånades över hur imponerad jag blev av föreställningen. Från
min plats i salongen kunde jag både höra då tåspetsskorna slog mot scengolvet
och ana vinddragen av symfonikerna ivriga stråkrörelser. Det var en uppvisning
av tutu-kjolar, allvarliga leenden och stel armföring, men främst i styrka,
spänst och balans vid utförandet av trippande en pointe-steg, brisé volés-hopp
och petit jetés. Allt klätt i
himmelsblå kroppsformade dräkter. Det var helt enkelt ett väldigt synkroniserat
levande mästerverk med koreografi och precision som nog skulle göra en asiatisk
militärparad avundsjuk. Allt utfört till tonerna av orkestern som satt två
meter framför mig. Om jag håller mig till tanken att balett är en
helhetsupplevelse där både lokalen och dess rymd spelar in, likaså publiken, färgerna,
formerna, orkestern och såklart dansarna. Ja, då kan jag säga att jag trivdes förvånansvärt
bra. Allt kändes väldigt levande, väldigt nära inpå, kort sagt. Men att bara
bedöma den balett jag sett, det känner jag mig inte lika säker om.
* * *
/S.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar