onsdag 14 december 2011

Ett stopp mitt i veckan

Onsdag. En dag som många andra dagar. Vädret har varit skiftande idag; regn, blåst, solsken, hagel. Men humöret tryter inte på en. Inte ännu iallafall.

Helgen som var innehöll Skandinaviskt umgänge x 2:
Skandinavisk Julfest ute i Amstelveen med nordbor som antingen pluggar eller jobbar här. Vi höll till i ett kök och vardagsrum i en av studenternas hus. De förväntade rysningarna över att vara tillbaka på student-mark uteblev och jag njöt av att möte nya ansikten, fräscha tankar. Tack tack, för inbjudan.
Att notera är att Amstelveen - Ijburg tar en djävla evighet att färdas med nattbussen... (slutade titta på klockan efter 1,5 timmar)

Dagen efter, i söndags, så var det Julfest med Svenska Klubben. Nu var folket av äldre årgång, och det sprang barn överallt och det minglades runt på svenskt vis, dvs. det var väldigt väldigt många små grupper om 1-2 personer som stod och samtalade med varandra.
Jag försökte höja ribban lite, tog sats mot ett bord med lediga stolar och slog mig ned med en hårdhudad herre lyckades med bedriften att se både arg och glad ut samtidigt. Vid sin sida hade han sin fru, som var svensk och glad(full?) och trevlig. Allt eftersom tiden fick så dök fler folk upp vid bordet, ...tillslut var alla tio stolar fyllda, Jag + Svenska kvinnan och hennes man +7 av deras barn&respektive - jag hade alltså hamnat vid deras familjebord. Men det var ett skön familj, smått galen (kanske hade de fått det efter sin far?) och skrattade och ville veta allt om de resor jag gjort och vad-som-fört-mig-till-amsterdam.

Kvällen rullade på med allt som hör en julfest till; ett sargat luciatåg med barn som gör så gott dom kan, tankar om kan-jag-ta-så-här-mycket-mat då man fyller sin tallrik med julmat, snapsvisor som blir bättre för varje runda, dans runt granen samt en påtvingad tomtemask och en utdragen paket-utdelning.
Snipp-snapp-slut.

Och innan festen var över och jag skulle säga hej då åt familjen....(fick aldrig deras namn) så fick jag en inbjudan att komma och fira svensk jul den 24/12 i Utrecht. Intressant, och jag tackade Ja såklart.
- - - - - -
Imorgon, torsdag, är det tänkt att jag ska möta upp JCC Young Professionals på shopping-kväll och glögg-häng. Tror att min chef vill att jag åker dit och promote:ar företaget - vilket jag visst kan göra - men i första hand ska jag mingla runt och ha kul.
- - - - - -
Intressant notering:
Stod inne hos slaktaren Pauls hak idag för att köpa lite lunch, konstaterade att holländarna verkligen älskar sin ost, där inne var väggarna fyllda med hyllor med olika ostar - de hade till och med grön Wasabi ost...
- - - - - -
En onsdag, just denna onsdag, ska jag unna mig flera avsnitt av Criminal Minds.
Samt att fundera över hur jag ska göra verklighet av min senaste idé - att besöka Island.


Goderafton.

/S.

1 kommentar:

  1. Oh det låter som du har det ganska bra måste jag säga :) bra att du inte sitter inne och pillar dig i naveln!

    Oh jag vill oxå åka till Island, har ju precis bokat en resa dit som vi skall ge min mor i 50 års present. Island är dock ganska dyrt... men vi får slå våra kloka huvuden ihop tycker jag!

    SvaraRadera

Bloggintresserade