torsdag 8 december 2011

Sinterklaas Market & Stormvindar

Sinterklaas Market. Nederländsk julmarknad, med andra ord. Och inte skiljer den sig märkvärdigt mycket från en svensk dito. Det är bord efter bord fyllda med hantverk, begagnat och mat. I mängder. Marknaden, som kränger sig runt Westergasfabriek - ett gammalt industrimonument i tegel som bevarats och renoverats om till utställningshall och blivit ett krypin för kreativa och kulturella tillställningar.

Och visst fortsatte borden och skyltandet av diverse hantverk. Jag fann mig själv bläddrande bland gamla vinylskivor (fast alla vinylskivor kanske räknas som "gamla" numera?), sippande på glödhet tysk glögg, samt fingrande på de otaliga smyckesstånden som fanns uppställda (med leende Hipsters bakom som promote:ade sina egenproducerade mästerverk) i 3-4 timmar. Därefter insåg jag att nu fick det räcka. Inget intresserade mig. Allting hade jag, mer eller mindre, sett förut kändes det som.
Så som det ofta känns. Alltid känns.
Varje julmarknad.



(Westergasfabriek by night)


Varför går man ändå dit? Tja, för traditionens skull? För att det 'hör till' denna festive season? Möjligen. För oavsett hur tätt filter man har emot dessa tillställningar, så ger det en ändå en liten dos av julkänsla.

- - - - -
Orkanvindar har slagit in från det kalla havet i norr. Det hela började i Måndagskväll. Då ska 600 000(!) blixtar ha rapporterats av det Nederländska motsvarigheten till SMHI. Igår kväll fortsatte vindarna, och hela huset jag bor i svajade! Kanske något man får räkna med då huset jag bor i står i vattnet. Mysigt och tryggt och ovant, kändes det. Igår stängdes även Schiphol (Amsterdams flygplats) och även idag så ställs flyg in...
I dagens metro visades bilder på vindkraftverk längs kusten som fått sina blad avslitna av vindarna...
...men det sägs vara över nu, och att Zeus vindar har tagit sikte mot den vackra svenska västkusten.


- - - - - -
Imorgon, fredag, har jag avverkat min första arbetsvecka på CaseWare-IDEA. Allt går bra, håller på att sätta mig in i företagets produkter och bekanta mig med mina arbetskollegor. Allt går utmärkt.


Det var allt för denna gång.

Värme,
S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade