onsdag 12 juni 2013

Vad händer med en då man bor utomlands?

-Vad händer med en då man bor utomlands? Det är en viktig, lätt skrämmande men också kittlande fråga som sällan har något helt ensidigt svar. Vad förlorar man, vad vinner man och vad händer med en. Egentligen?

Det finns en välskriven text av
Chelsea Fagan om just detta ämne som jag hoppas att du kan läsa. Det är en redogörelse, utan några pekpinnar om rätt och fel, om hur tillvaron kan te sig och hur det påverkar en själv. Fagan lyfter fram väldigt specifika ting som jag känner att jag direkt kan relatera till och direkt börjar man själv fundera: Vad har hänt med just mig under min tid utomlands?

Att flytta, oavsett orsak, till ett nytt land får en onekligen att byta kostym. Man förändras. Dock inte sagt att man förändras helt och hållet. Du är fortfarande du. Men du lägger till kategorier i ditt register, du utökar din arsenal med värdefull vetskap och egenskaper. Det som är kittlande i detta är att du inte vet vilka egenskaper du skulle tagit till dig om du aldrig flyttat. Samtidigt vet du inte vilka egenskaper, tankar och tycke som du missar för att du just flyttat. Det är svårt, eller rättare sagt omöjligt, att fullt ut värdera de slag man tror sig ha vunnit. Det är också helt oväsentligt att hålla räkningen över de poäng man samlat på sig baserat på vad man vunnit och förlorat. För om vi blint räknar insamlade poäng då vi ska summera och utse vinnaren av den bästa tillvaron, ja då tror jag att vi inte riktigt förstått vad det handlar om.

Dagarna går, och efter en tid är det inte längre är en fråga om hur länge man bott i det nya landet, utan mer en fråga om hur länge man varit borta från det gamla landet. Jag tror dock att man, oavsett vad man tror sig ha missat, vunnit, funnit och förlorat, kan hålla med om det lugn, själkänslan och det självförtroende som man skaffat sig under resan. Något som jag tror att jag inte anskaffa mig om jag valt att aldrig resa iväg.

Samtidigt så kommer jag ju aldrig att veta om det är sant eller ej, och lika bra är kanske det.
* * *
Länk till den ovan nämnda artikeln:
http://thoughtcatalog.com/2012/what-happens-when-you-live-abroad/
* * *
/S.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade