fredag 16 mars 2012

Python Bridge

Påväg hem från jobbet bestämde jag mig för att kliva av två hållplatser tidigare än vad jag brukar. Det var en sådan ljuv eftermiddag, behaglig temperatur, klar himmel och solen var påväg ned över Amsterdam och det orangea landskapet. Så det kändes dumt att stressa hem.

Jag klev av vid Rietlandspark, och vandrade vidare genom Zeeburg-området. Här kantas kajerna av både små och stora, fallfärdiga och inte-fullt-lika-fallfärdiga segelbåtar, och med eftermiddagens solnedgång var det en väldigt mysig inramning.

Promenader genom okända områden är alltid intressanta, för här-och-var stöter man på nya, annordunda arkitektoniska verk. Så även denna gång. Mitt bland de udda lägenhetskomplexen fann jag även denna, helt normala gångbro, kallad Python Bridge.
Python Bridge, Zeeburg Amsterdam
* * *
Kuriosa: Bron slingrar sig de 93 metrarna mellan Sporenburg och det som kallas Borneo Island. Bakom verket står den nederländske designern Jan Scaeferbrug. Bron belönades även med ett pris på The International Footbridge Award år 2002. 
* * *
/S.

3 kommentarer:

  1. Fina bilder, men finns det inte mer intressanta broar att dokumentera i Amsterdam :-) ?

    Också visa och skriv mer om arkitekuren i staden. Är det sant att hela Amsterdam är byggt på pålar???

    SvaraRadera
  2. и все же мост прекрасен;)

    SvaraRadera

Bloggintresserade