måndag 5 mars 2012

Världens största Apple-butik öppnad i Amsterdam

 
I lördags öppnade Apple
 sin flaggskeppsbutik i Amsterdam. Det vanligen så morgontrötta Leidseplein var invaderat av både hipsters och nyfikna, och då dörrarna öppnades kl:10:00 tog dom över huset på Leidseplein 25. Äntligen, efter flera flera månader av suktande efter vad som finns bakom de tidigare igenbommade skyltfönstren. Jag är glad för dom. Själv så betraktade jag endast spektaklet på avstånd. Jag var själv sådär morgontrött som Leidseplein vanligtvis brukar vara.

Butiken sägs vara världens största Apple-butik, när det kommer till antal produkter som visas. Något som det också pratades om var den mäktiga glastrappa som finns mitt i butiken - tydligen av samma typ som den trappa som återfinns i Apples butik vid Fifth Ave. i New York. Och här ska du även hitta den längsta Genius Bar i världen.

Medans jag tar en påtår av morgonkaffe, där jag sitter på närbelägna Hoopmans uteservering, berättar den äldre barmannen att han avskyr Apple. Han tycker de har förstört det vackra Hirschgebouw-huset genom sin renovering, han sveper med sin vänsterarm genom luften och säger:
- Titta dig omkring, bara vackra äldre hus, gamla barer, restauranger, ...de har karaktär och historia, och nu har Apple förstört detta vackra Leidseplein med sin skit.
Jag nickar inställsamt, och håller med om det faktum att det finns mycket fina hus och barer här omkring. Men tänker samtidigt hur neonskyltarna från Coffeeshops och nattklubbar skymtar längs Lange Leidsedwarsstraat i ögonvrån.

Nåväl. Den gode Hoopman får bita ihop och låta alla Apple-fantaster få stilla sitt sinne.
* * *
Av den  uppsjö av bilder som finns från denna invigning väljer jag att länka till den gode fotografen Schlijper.
Mycket nöje:
Leidseplein, Amsterdam 
Apple Store, Amsterdam 
Apple Store, Amsterdam 
* * *
Finn fler bilder av Thomas Schlijper på www.schlijper.nl
* * *

/S.

2 kommentarer:

  1. Flott butik med flotta saker, huset är pampigt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen en flott butik, huset har anor från långt tillbaka i tiden, och det var väl därför den gode barmannen var lite bitter.

      Själv så tycker jag det inte skadar omgivningen speciellt mycket ...

      Radera

Bloggintresserade