söndag 22 januari 2012

Herr Heinekens favoritbar i Amsterdam och en samling young professionals

Helgen drog förbi väldigt snabbt, som så många gånger förut. Och nu är det söndag och måsarna skriker utanför (Det gör dom förvisso varje morgon och kväll, oavsett veckodag).

På fredagskvällen
tog jag mig in mot centrum, närmare bestämt mot Muntplein och Nieuwe Doelenstraat och det ståtliga De L'Europe, ett hotell med arkitektursikt snitt från sent 1800tal, som är en en otroligt vacker syn i skymning. På hörnet av hotellet, där gatorna Nieuwe Doelenstraat och Oude Turfmarkt möts, finns entrédörrarna till den erkända baren Freddy's Bar - och det var här jag slank in för att möta folket från JCC Young Professionals - Svenska Handelskammarens grupp för 'unga svenskar i Nederländerna'. Blandningen av folket var bra, här fanns både svenskar och holländare som trängdes längst bort i Pianobaren (på typiskt svenskt vis), definitionen av "unga" visade sig spänna över, uppskattningsvis, åldern mellan 20-40, och det var både slipsknutar, träningsskor, ungkarls-strukna pikétröjor, korta kjolar och välkammade frisyrer. Jag minglade vant(?) runt bland folket, utbytte visitkort och knöt kontakter. Jag känner att detta kan vara ett glatt gäng att slå mig samman med då svenska högtider, så som kräftskivor och midsommarfiranden står för dörren.
* * *
Lite kuriosa om Freddy's Bar, detta var den gamle bryggerimästaren Herr George A. Heinekens favoritbar i Amsterdam, det var här han njöt som bäst, och hit han tog sina kompanjoner och avnjöt underhållning och pilsner. Oavsett historia är haket välpolerat och intressant, hit kommer jag ta mina vänner i sommar...
* * *
På lördagen återvände jag till Nieuwe Doelenstraat, dock inte för en omgång pilsner, utan för ett försök att hitta gott kaffe och avkoppling på ett riktigt café (det måste gå att finna!). Jag fastnade för ett fik längst ned på gatan, där den korsas av Kloveniersburgwal, där inne fanns det väl insuttna antika möbler och fårade långbord i robust träslag. Något som jag kände att jag kunde trivs bland, då jag slog mig ned och bläddrade bland staplarna av engelskspråkiga (för en gångs skull) magasin om foto, design och resor. Med gott, kokat(!) kaffe i koppen kunde jag njuta av utsikten av kanalen som bär samma namn som gatan; Kloveniersburgwal...
* * *
Så, helgen signeras med författandet av ett veckobrev till vännen hemma i Sverige.
* * *
En tanke som slog mig: Jag måste börja skriva mer vykort... (får se när denna idé leder till handling).
* * *

Må väl,
S.


Det finns säkert ännu sämre bilder på De L'Europe, men vi nöjer oss med denna...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade