fredag 27 januari 2012

Jag har hört att 'komma hem' ska vara som en schlager

Hur är det att komma hem? Hem efter några månader av resande, eller efter flera år, decennier?
På lördag kl. 18:03 sänder underbara P3 Planet ett program som handlar om Hur det är att komma hem. Följ med och lyssna på Andres Lokko och hans London samt hans tankar om att "komma hem". Också i programmet - P3 Planets korre i Sydamerika, Hanna Mi Jakobsson, pratar också om hemlängtan och utforskar Chile.



Ett radioprogram absolut värt att lyssna på denna lördag!
Check it out:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2948&artikel=4927308
* * *
Jag kommer själv ihåg hur just den tanken har kommit till mig: Hur det känns att komma hem.
Vad är 'hem'? Man har ju trots allt flyttat runt en del vid det här laget. Vad är hem, där man vuxit upp? Där familjen finns? Där vännerna finns?...och om alla dessa finns utspridda runt om i Sverige, eller världen, vad fasen gör man då?

Eller är det bara att komma hem, hem till Sverige? Räcker det kanske?
* * *
Jag skrev en krönika för en studentkårstidning en gång i tiden. Den handlade om utlandsstudier och jag tryckte verkligen för att man skulle unna sig själv att vidga ens vyer. Se mer, upptäcka mer, lära sig mer. För det var man nästan skyldig sig själv att göra.

Och om man inte var intresserad av det, ja, då skulle man resa iväg - endast för att kunna komma hem igen.
Jag har hört att komma hem ska vara som en schlager - det låter väl spännande i sig.
Men oavsett, så är det en speciell känsla.
* * *
Men det kommer inte ske den närmaste framtiden.
Så, tills dess, välkommen hit istället.
Välkommen bort.

/S.
p3 planet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade