söndag 15 januari 2012

Amsterdam skiner och kaffe-och skrivarstund ute på takterassen

Amsterdam skiner, solen värmer inte direkt, men himlen är klar och vindarna från IJburg och de öppna vattnet är friska. Dricker riktigt, kokat kaffe och balanserar laptopen i knäet. Försöker författa något i text-väg. Och det går bra. Tror det beror på att jag är på ett bra, stillsamt humör. Det känns bra, det känns som det gjorde tidigare, för länge sedan.

Fiskmåsarna skriker och bråkar nedanför och grannen i huset bredvid hälsar tvekande på mig och jag tänker att idag, då behöver jag inte göra någonting annat än att fortsätta skriva.

* * *
Tittar på roliga resmål, och fann en mystisk(?) plats strax söder om Haag: en ort med namnet Monster. Det är säkert inget speciellt, men jag känner att jag åtminstone måste göra ett besök där...

* * *
Då jag letade lägenhet i höstas fann jag denna plats tack vare annonsen som utlovade ett mästerverk och att det var "an eyecatcher in the environment", och jag tänkte självklart "fan vad coolt, säkert är vi omgiven av en massa skruttiga och fallfärdiga husbåtar" - så var inte fallet, det var Water Villas till både höger och vänster, runt 30-40 stycken, som ett litet kvarter på vatten. Något som, i sig, är mysigt som fan.

Men jag inser nu vad annonsen menade med "eyecatcher", för den ljög ju inte - för nog sticker vårt hus ut från mängden, då det är det absolut fulaste(!) av alla de guppande hus som finns här. Det är som att arkitekten överdoserade på någon kreativ substans, och totalt bortsåg från vad som i visa ögon skulle betraktas som fint, snyggt och imponerande. Istället för rena och allmänt tilltalade, skapades en havsblå kloss, med futuristiskt vanskapelse på fasaden...hmmm...
* * *
Huset jag bor i, med den futuristiska(?) utsmyckningen...
...samt mina grannar och deras mer återhållsamma husfasader...
...trevligt och stilrent.

Men, det ska tilläggas,
att jag älskar detta område!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade