torsdag 26 januari 2012

Brigatijnkade, min kära gata i Amsterdam (samt andra udda gatunamn)

Brigantijnkade är namnet på min gata i Amsterdam. Och för den som undrar ska det tydligen utalas [Bri-chan-TAJN-kade]. Nederländarna är skickliga när det kommer till att inte snåla med långa namn, både när det gäller att namnge gator och torg. De är ofta namngivna efter personer, vilket gör att det blir väldigt många "van der"-gator.

Tydligen så är det längsta gatunamnet här i landet 28 bokstäver långt: Blindeliedengasthuissteeg, en trivsam gata i staden Dordrecht, 2 mil söder om Rotterdam. Fritt översatt betyder Blindeliedengasthuissteeg De blindas pensionat gränd.
Se där.

Min kära gata Brigantijnkade, då? Ja, namnet delas upp i två delar: Brigantijn och kade, där Brigantijn är den nederländska versionen av svenska ordet Brigantin, som i sin tur är ett äldre segelfartyg med två master. De två olika seglen har olika funktioner...men det är ungefär så långt som mina kunskaper om segelfartyg sträcker sig.

Kade, det är, kort och gott, det nederländska namnet för kaj.

Så, Brigantijnkade är alltså Brigantin kajen. Vilket känns ganska logiskt, tyvärr har jag inte sett några mästerliga segelfartyg lägga till här i närheten ännu.
En Brigantin, snart vid en kaj nära dig...
* * *
Det sägs för övrigt att det längsta gatunamnet i världen finns i Polen - Dwudziestego Pierwszego Praskiego Pułku Piechoty imienia Dzieci Warszawy - totalt 65 bokstäver, om jag räknat rätt.

Eller är det någon som har någon annan information? Let me know.

* * *
Min fullständiga adress, för den som vill skicka vykort (mer vykort, färre mail, gott folk!), är:
Brigantijnkade 16
1086 VB Amsterdam
The Netherlands
* * *

Då vet ni.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade