tisdag 30 oktober 2012

Country Brand Index

Listor, listor, alla dessa listor. Vem är bäst, bäst på mest? PR-konsultbyrån FutureBrand har i dagarna publicerat deras årliga Country Brand Index (CBI). Det är en lista som baserar sig på hur viktiga målgrupper (invånare, turister och investerare) upplever ett lands status och värde – d.v.s. hur starkt är ett lands varumärke. Indexet utgår ifrån 3600 opinionsbildare och resenärers åsikter gällande bland annat länders värdegrunder, livskvalité, företagsklimat, kulturarv och turism.

Våra neutrala alpvänner i Schweiz placerade sig på första plats med högst CBI-värde, tätt följt av KanadaJapan och lyckligt nog Sverige. Först på 18:e plats hittar man Nederländerna, strax före länder som Spanien och Mauritius. Nederländernas starka kort och det som höjer dess index-värde är landets yttrandefrihet, politiska frihet och högt ansedda toleransnivå. En intressant notering är också att Förenade Arabemiraten rankas högst bland Tomorrow’s Leading Country Brands.
* * *

* * *
Listan topp25:
1) Schweiz
2) Kanada
3) Japan
4) Sverige
5) Nya Zeeland

6) Australien
7) Tyskland
8) USA
9) Finland
10) Norge

11) Storbritannien
12) Danmark
13) Frankrike
14) Singapore
15) Italien

16) Maldiverna
17) Österrike
18) Nederländerna
19) Spanien
20) Mauritius

21) Irland
22) Island
23) Förenade Arabemiraten
24) Bermuda
25) Costa Rica
* * *
/S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade