måndag 8 oktober 2012

Mud Masters 2012

De ruggiga kastvindarna verkar komma från alla håll. Det är kallt, kallt som fan. Jag fryser, trots att jag står i mössa och halsduk och jag inser att jag ännu vid 28 års ålder tydligen inte lärt mig att klä mig efter väder. Jag befinner mig ute vid de blygsamma höjderna, strax söder om flygplatsen Schiphol, i natursköna Haarlemmermeer (ja, så heter faktiskt orten). Jag är här och leker supporter för mina vänner som deltar i löpartävlingen Mud Masters – en grym hinderbana på 12 kilometer genom en smått fantastisk, men dock ibland rent helvetiskt, terräng. Starten avgick förvisso från stadig betryggande asfalt men övergick snabbt till leriga stigar genom skogspartier, upp för sluttningar, genom kanaler och vattenhåll och öppna ängsmarker. Det krälades fram under taggtråd och vadades genom ler- och gyttjevälling. Överallt såg man stumma men ack så fokuserade ansikten, psyken som testades. Trötta steg som tog sig upp på den gigantiska pyramidformade kullen och lyckan i belöningen att få åka kana ned för en 40-50 meter lång lerbacke.

Morgonen hade lämpligt nog inletts med ihärdigt regn och kylig hösttemperatur. Men det stoppade inte några tusen deltagare från att utmanar sig själv och tänja på gränserna, både fysiskt och mentalt, under denna strapats. Stationerad högst upp på den ovannämnda kullen hade man en bra utsikt över större delen av banan. Framförallt fick man första parkett till den publikbefriande leriga kaningen ned, som följdes av det sista hindret – kallat Sizzler – där man passerar genom en korridor med strömförande trådar som hängde ned från taket. Jag kände mig bekväm där jag stod i publikhavet, knöt min halsduk lite hårdare och njöt av varma kaffet.

Mud Masters arrangeras av en grupp före detta marinsoldater och idrottsmän- och kvinnor ute i området som kallas De Groene Weelde – de gröna rikedomarna – där även den populära dansfestivalen Mysteryland hålls varje sommar. Och medan den nu leriga och nednötta naturen försöker repa sig och återfå sin ursprungliga glans och utstrålning ligger redan anmälningsformuläret
 för 2013 upplaga av Mud Masters uppe på nätet för den som vill anmäla sig
* * *














* * *
Länktips:
www.mudmasters.nl
* * *
/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade